kaasfondue – het product van de kaasmaffia.
Het verhaal achter kaasfondue klinkt als een film; een kaasmaffia kartel dat betrokken was bij het manipuleren van de prijzen, op ingenieuze wijze de hele wereld “brainwashte” om hun kaas te eten en uiteindelijk werd betrapt bij omkoping en het overtreden van internationale handelswetten.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog was de Zwitserse economie relatief intact gebleven door hun neutraliteit. Maar de landen waar zij hun kazen naar exporteerde niet, de export van kaas was enorm in gevaar. Zwitserland moest een manier verzinnen om de prijzen van de kaas te beschermen. De Swiss Cheese Union was geboren; een afspraak tussen concurrenten om… te stoppen met concurreren. Deze “union” bleek in werkelijkheid een ware kaas kartel.
De union had al snel de industrie in zijn greep. Kaas en melk fabrikanten werd exact vertelt hoeveel kaas zij mochten maken en voor hoeveel geld dit verkocht moest worden. Er mochten van de Union in de praktijk slechts 3 soorten kaas geproduceerd worden; Emmentaler, Gruyère en Sbrinz. Dit terwijl er eerder honderden Zwitserse kazen op de markt waren. Wanneer een kaasmaker toch rebels genoeg was om zijn eigen kaas te maken werd hij aangepakt door de “kaasmaffia”. Zo werd zijn kaas in de supermarkt bij de verpakte kazen gelegd; wat gelijk bij de consument het idee opwekte dat deze kaas van lagere kwaliteit was en dus weinig tot niet verkocht.
Er mochten maar 3 soorten kaas geproduceerd worden.
Doordat er slechts 3 soorten kazen mochten worden gemaakt was er al snel een enorme overproductie van deze kazen. Er moest wereldwijd meer vraag naar de kazen komen besloot de Union. In 1960 heeft de Amerikaanse tak van de Cheese Union een groot advertentie bureau op de Madison Avenue in New York. Zij creëerde bij de consument een beeld dat alleen kaas met de Swiss Cheese Union Stamp of approval kwaliteit was. De boodschap was duidelijk: koop Cheese Union approved Swiss Cheese. Alle andere kazen zijn inferieur.
Kaasfondue is ontstaan als marketing idee.
Maar dit was nog niet genoeg, er moest een goede reden komen waarom de consument kaas letterlijk met emmers naar binnen moest werken. Het beste marketing idee van de Cheese Union werd geboren: “kaasfondue”. Het originele recept van kaasfondue was volgens hen (je raad het al) Emmentaler kaas en Gruyère, dit zorgde plots voor een enorme vraag.
De kaas Union is in 1992 op heterdaad betrapt bij omkoping en het breken van internationale handelswetten. Het hoofd van de marketing afdeling is de gevangenis ingegaan wegens omkoping. In 1992 is de Union “vrijwillig”ontbonden doordat de World Trade Organisation een grootschalig onderzoek naar de Union aan het voorbereiden was. Tegenwoordig hebben Zwitserse kaasmakers de vrijheid om welke kaas dan ook te maken. Emmentaler en Gruyère wordt nog steeds als de beste kaas voor kaasfondue beschouwd. Tegenwoordig kun je dus van een heerlijke fondue genieten zonder een maffia. Benieuwd naar ons broodjes kaasfondue. klik hier.
Broodje kaasfondue van Gruyère, Emmentaler, oude kaas, witte wijn, broccolini & tomaat. 2.95 per stuk. Bekijk het product ⭢
Sandwich Stories heeft de missie om goed eten voor iedereen dagelijks toegankelijk te maken.
Volg onze ontwikkeling en lees de inspiratie achter broodjes.