de creativiteit achter een pop-up restaurant.
Als je in een grote winkelketen plots een aparte winkel ziet is dit tegenwoordig geen unicum meer. Dit concept noem je ook wel de ‘pop-up store’ en heeft zich inmiddels bewezen in de retail. Je hebt o.a. de “winkel in een winkel” pop-up variant, hiermee is bijv. het populaire brillenmerk Ace & Tate in de Bijenkorf in Utrecht begonnen.
Maar ook in de horeca bieden pop-up stores, of eerder pop-up restaurants, veel kansen. Je kunt hierbij denken aan een unieke locatie zoals een restaurant op een vuurtoreneiland (zie titelfoto), vergeet ook vooral de razend populaire foodtruckfestivals niet. Hier zetten voornamelijk de gevestigde merken en restaurants hun foodtrucks neer, zo’n truck is al een kleine variant van een pop-up restaurant.
Voor ondernemers hebben pop-ups veel voordelen. Zo kunnen de kosten voor een pop-up in verhouding tot een “gewoon” restaurant veel lager zijn. Toch komen er ook veel uitdaging kijken bij het opzetten van een pop-up; men verwacht in tegenstelling tot een gewoon restaurant een uniek product en vooral een speciale beleving.
Pop-ups creëren the fear of missing out: het idee dat een winkel of restaurant er morgen niet meer kan zijn creëert schaarste, een bekend marketing principe van Robert Cialdini (professor in marketing en psychologie). Marketing is dan ook een belangrijk onderdeel van de pop-up, naarmate er meer pop-up’s met elkaar gaan concurreren is de creativiteit van het concept een grote factor voor het succes.
In het buitenland zijn de pop-up’s al behoorlijk creatief qua belevingsconcept: terwijl iedereen zat te wachten op het eerste deel van het finale seizoen van de razend populaire show Game of Thrones werd in Edinburg, Schotland in januari een pop-up restaurant geopend dat compleet gebaseerd is op de tv-show. Het pop-up restaurant had de toepasselijke naam Blood & Wine en was sfeervol ingericht compleet met middeleeuwse zwaarden, schilden en harnassen. De wijn, het bier, de gerechten en het menu waren een hommage aan de de boeken van George R.R. Martin.
Het bedrijf achter het pop-up restaurant genaamd Pop Up Geek heeft zich er niet gemakkelijk vanaf gemaakt. Zo zijn de mokken gemaakt door dezelfde producent als de mokken die in de show worden gebruikt en zijn de harnassen speciaal voor het restaurant gemaakt in Edinburg. Naast de Game of Thrones pop-up heeft the Pop Up Geek succesvolle restaurants gehad geïnspireerd op o.a. Harry Potter en de televisie serie The Walking Dead.
Sandwich Stories heeft de missie om goed eten voor iedereen dagelijks toegankelijk te maken.
Volg onze ontwikkeling en lees de inspiratie achter broodjes.