Blurring: een bestaand concept in een nieuw en hipper jasje?

blurring: een bestaand concept in een nieuw en hipper jasje?

by sjors verduijn

Tegenwoordig heeft jouw favoriete kledingwinkel natuurlijk een koffiebar en jouw café verkoopt naast koffie ook speciale boeken. Blurring de trend waarbij de grens tussen winkels en horeca vervaagt is de laatste 2-3 jaar opkomend en momenteel vooral in het buitenland behoorlijk succesvol.

Blurring is de officiële term voor deze kruisbestuiving van horeca en retail. In Londen schieten de blurring concepten als paddenstoelen uit de grond, supermarkten zijn daar momenteel dé plek om uit eten te gaan.

Ook in veel andere steden zoals New York vervaagt de grens tussen horeca en retail. Dit zorgt voor meer creatieve concepten op de markt wat natuurlijk alleen maar toegejuicht mag worden. Toch zie je in Nederland dat veel van deze concepten (nog) weinig winstgevend zijn. Het wordt immers allemaal een stuk complexer wanneer een horecaondernemer of retailer besluit om buiten zijn comfort zone een stap te zetten in het domein van de ander.

 

Bestond Blurring niet al?

Maar is blurring wel écht zo’n nieuw concept en heeft het zich in Nederland niet al deels bewezen? Denk bijvoorbeeld aan La Place en V&D. De samenwerking tussen deze bedrijven heeft de grens tussen retail en horeca al tig jaar geleden vervaagd. La Place was destijds verantwoordelijk voor 20% van de totale winst van V&D. Hoewel dat La Place minder “hip” is dan de concepten die als eerst bij je opkomen bij de term blurring was dit eigenlijk het schoolvoorbeeld van een blurring concept. Blurring lijkt dus een bestaand concept in een nieuw en vooral hipper jasje.

Blurring

De creativiteit van blurring wordt in Nederland deels tegengehouden door de wet- en regelgevingen. Ook de “minder hippe” en traditionele winkeliers begrijpen heel goed dat een klein terrasje voor hun deur goed voor hun business kan zijn, maar regelgeving weerhoudt dit. Innovatie heeft hinder van de achterblijvende regelgeving; de ruimtelijke ordening in Nederland heeft strenge definities over wanneer iets horeca of wanneer iets detailhandel is. Blurringconcepten zijn dus veelal niet toegestaan zolang gemeenten niet meewerken.

Op dit moment lijkt blurring nog een trend waarvan de potentie in Nederland nog niet optimaal is benut. In grote steden als Londen en New York daarentegen, heeft blurring zich allang bewezen. Het is overduidelijk een trend here to stay, wat waarschijnlijk vooral vaag wordt is de term ‘blurring’ op zichzelf. 

Ontdek meer