dna based food, het perfecte dieet op maat gemaakt.
Personalisering, het gebeurt overal. De mokken en sleutelhangers met foto’s zijn niet weg te slaan, er komen dagelijks mailtjes binnen van bol.com met de voor jouw geselecteerde artikelen en er gaat zelfs een theorie rond dat Google de gebruiker afluistert voor de geschikte reclames. Dat het eten in de personalisering meegaat, is dus ook niet geheel onverwacht. Je eigen naam staat op de verjaardagstaart en het broodje bij de Subway mag je ter plekke zelf samenstellen.
Het is al duidelijk dat we ons meer bewust worden van wat we willen consumeren. De preventie van ziekte is daarin de nummer één beweegreden. We gaan zelf op onderzoek uit en googelen er op los. Het probleem is echter dat er wel honderd paden zijn naar het krijgen- of behouden van een gezond lichaam. Bij het googelen naar ‘gezonde levensstijl’ of ‘gezond dieet’ ben je bij pagina 10 nog niet door de helft van de zoekresultaten heen. Helaas is er geen one-size-fits-all dieet. Hoe weet je dan welk voedingspatroon bij jou past?
Dna kit voor voedingsadvies.
Er zijn verschillende bedrijven die zich willen bezighouden met het personaliseren van een dieet op verschillende niveaus. Zo heeft Nestlé een ‘DNA kit’ ontwikkeld waarbij ze door middel van speeksel en een druppel bloed je DNA lezen en hierop voedingsadviezen baseren. Het zou rekening houden met wat we echt nodig hebben en hoe ons darmflora is samengesteld. Dat dit echter een algemeen hulpmiddel wordt, is minder realistisch. Het is namelijk een erg dure techniek en het is onverantwoord om dit soort bedrijven toegang te geven tot het houden van een database met ons DNA. Daarnaast wordt verwacht dat het eerder een ‘pull’ dan een ‘push’ wordt. De consumenten die er gebruik van zullen maken zijn vaak sowieso al op zoek naar een specifieke nutriënt om toe te voegen aan hun dieet of hebben last van allergieën.
Verder heeft onze levensstijl invloed op of bepaalde genen wel of niet tot expressie komen en is milieu ook van invloed op onze gezondheid. DNA is niet de enige maatstaf tot een perfect dieet. De universiteit van Wageningen houdt hier in minder extreme mate wel rekening mee. De personalized nutrition and health organisatie baseert de gezondheidsadviezen op minder chemische data analyse, zoals boodschappenlijstjes of apps waarin consumenten hun gezondheid zelf bijhouden. Deze informatie geeft niet alleen inzicht in hun voeding en hoe ze dit kunnen optimaliseren, maar ook in het gedragspatroon. Daarbij geeft het de universiteit inzicht in het algemeen verbeteren van het eetgedrag van de maatschappij.
Is de hype echt wel zo persoonlijk?
Toch moet men niet vergeten dat het gepersonaliseerde eten ook een hype is. Dat de ene persoon net wat meer eiwitten nodig heeft dan de ander ligt er natuurlijk ook aan hoeveel deze persoon sport en daar zijn algemene richtlijnen voor. Daarnaast wordt het belangrijkste punt niet meegenomen in deze gepersonaliseerde voedingsadviezen, namelijk de wens van de consument. Waar de ene persoon voor gewichtsverlies gaat, focust de ander zich liever op het opbouwen van spiermassa. Ook zal er een veganistisch dieet niet snel worden voorgeschreven, een dieet die vaak vanwege overtuigingen wordt gevolgd, omdat het bepaalde elementen mist als vitamine B12.
Er kan geconcludeerd worden dat het goed is om naar persoonlijke individuen te kijken. Elk lichaam is anders en we kunnen niet iedereen over één kam scheren. Echter moeten we hier niet in doordraaien. Een belangrijke verbetering is dat de producent dichterbij de consument komt te staan. Communication is key. Een soepele samenwerking en het in contact blijven staan met de klant zorgt voor meer begrip naar de voorkeuren. Sandwich Stories houdt zich ook met zulke communicatie bezig. Het is belangrijk dat de klant tevreden is en we passen ons graag aan de dieetwensen aan.
Sandwich Stories heeft de missie om goed eten voor iedereen dagelijks toegankelijk te maken.
Volg onze ontwikkeling en lees de inspiratie achter broodjes.