food as a service, gemak en beleving bovenaan.
De kleinhandels krijgen het steeds lastiger en dat is niks nieuws. Speelgoedwinkel na speelgoedwinkel gaat failliet door de opkomst van bol.com en ook kleding wordt steeds vaker online besteld. Het gaat allemaal om het gemak van de klant. De traditionele voedingssector bleef een tijdje beschermd, maar daar is de laatste jaren verandering in gekomen met food as a service.
HelloFresh is inmiddels een wandelend begrip in Nederland. Bij het bestellen van een box krijg je voor een aantal dagen verse ingrediënten thuisgestuurd van recepten op voorkeur. Zowel de dag als het tijdvak kan aangeven worden en de dag voor de bezorging krijg je een SMS-bericht met de precieze tijd van bezorging. Is dit hoe de toekomst eruit komt te zien? We weten in ieder geval wel dat er steeds meer ontwikkelingen zijn rond deze manier van food service en dat verschillende stromingen zich ontwikkelen.
Concierge services, gemak en de wens van de klant.
Bij ‘concierge services’ staan het gemak en de wensen van de klant centraal. Consumenten kunnen gemakkelijk de deuren van de traditionele supermarkten omzeilen en in plaats daarvan laten ze eten bezorgen in hun voorraadkast of koelkast wanneer ze maar willen. Het eten kan geleverd worden aan de deur, klaargezet worden in de keuken op de 20e verdieping of afgezet worden bij een pick-up point.
Deze maaltijden worden op verschillende manieren geleverd. HelloFresh maakt gebruik van verse, nog onbewerkte ingrediënten; er is sprake van een ‘home grocery delivery’. Daarnaast zijn er bedrijven die je nog meer werk ontnemen. Er zijn bedrijven die de ingrediënten al bewerken of in verse maaltijdkits bezorgen, zoals het bedrijf Concierge Convenience. Ten slotte zijn er bedrijven als Thuisbezorgd en UberEats, waar je zelfs de magnetron niet voor hoeft aan te zetten.
Traditionele bedrijfsmodellen worden uitgedaagd.
De overvloed aan nieuwe geleverde en bereide maaltijden vormen een enorme uitdaging voor traditionele modellen. Dit betekent dat de retailers op zoek moeten gaan naar een vorm van vernieuwen en nieuwe partners om te blijven bestaan. Zo zie je steeds vaker de zogenaamde grocerants aan een supermarkt toegevoegd worden om in te spelen op de beleving van de consument. Er is dan een soort restaurant in de winkel aanwezig.
Verder werken er ook technische bedrijven samen met retailers. Er zouden koelkasten verkocht worden met Wi-Fi en een camera-uitrusting die zorgen voor een overzicht van wat er nog nodig is. Dit wordt verbonden aan de lokale supermarkt en zo wordt er een automatische bestelling gemaakt om de noodzakelijke producten aan te vullen. Ten slotte kan de blik op je boodschappen veranderen door het toevoegen van de voedingswaarden aan de zelfscan, waardoor calorieën etcetera worden bijgehouden.
De vernieuwingen zijn niet geheel onverwachts als je beseft dat we steeds minder tijd hebben en onze tijd efficiënt willen besteden. Het simpele boodschappen doen is tijdverspilling en het toevoegen van beleving kan hier verandering aan brengen. Deze beleving moet echter niet onderschat worden. De consument interesseert zich in hoe het eten is klaargemaakt of draagt daar zelf ook graag aan bij.
Sandwich Stories heeft de missie om goed eten voor iedereen dagelijks toegankelijk te maken.
Volg onze ontwikkeling en lees de inspiratie achter broodjes.