hoe technologie de voedselketen gaat veranderen.
by sjors verduijn
Vrijwel iedereen is zich bewust van de enorme impact die technologie heeft op ons consumentengedrag. Waar we eerst massaal kranten lazen en onze films bij de videotheek huurden, lezen we tegenwoordig onze kranten op onze tablets en kijken we onze films via Netflix. Toch zien we massaal over het hoofd hoeveel impact de digitalisering kan hebben op andere domeinen. Digitalisering kan worden ingezet om verantwoordelijker met het milieu om te gaan door food sourcing te verbeteren en de kringloopeconomie te stimuleren.
Tot dusver wordt digitale technologie op het gebied van voedsel vooral ingezet voor marketing en sales. Dit terwijl er juist enorm veel te behalen valt in het gehele traject van boer tot bord. Juist de beginpunten van de gehele keten kunnen enorm verbeterd worden door het toepassen van nieuwe technologieën en het gebruik van big data; het analyseren van enorme bergen informatie om tot nieuwe en vooral betere inzichten te komen. Technologie biedt kansen om complexe problemen in de huidige productieketens te tackelen. Momenteel wordt ongeveer één derde van alle foodproductie verspild terwijl een groot deel van de wereld nog honger lijdt. Als men deze verspilling met de helft kan voorkomen kunnen er een miljard extra mensen gevoed worden. De technologie gaat een grote rol in spelen in het bereiken van dit doel.
Er zijn talloze kansen voor technologische innovatie, variërend van technologieën voor de opkomende markten en technologieën voor de meer volwassen en al bestaande markten.
De opkomende markt
Eén van de technologieën met veel potentie voor de opkomende markt is ‘precisielandbouw’. Precisielandbouw is een door technologie ondersteund landbouwmanagement systeem dat bijhoudt hoeveel aandacht de individuele velden met gewassen nodig hebben door watermanagement. Dit systeem zorgt voor een boost in de productiviteit en minimaliseert verspilling en de negatieve impact op de omgeving. Deze ontwikkeling is gebaseerd op geavanceerde analytics (big data) en geavanceerde weersvoorspellingen en sensoren. De voorspelling is dat deze robotmarkt van de huidige 1 miljard dollar in 2020 een markt van een whopping 14 tot 18 miljard zal zijn. IBM is momenteel een geavanceerd weersverwachting technologie aan het ontwikkelen met de naam Deep Thunder, speciaal ontwikkeld voor de landbouw.
De gevestigde markt
Naast de opkomende markt is er meer dan genoeg ruimte voor technologie op de gevestigde markt. Zo kan de veiligheid van eten nog meer gewaarborgd worden en de footprint die bedrijven achterlaten op het milieu natuurlijk nog meer worden geminimaliseerd. Een technologie die hier o.a. een belangrijke rol in kan gaan spelen is de ‘spectroscopie’ technologie. Er zullen voor de consument food scanners op de markt verschijnen die de kwaliteit van het gerecht kunnen inspecteren door middel van spectroscopie. Consumer Physics, een startup in Israël, verkoopt deze scanners nu al. Wat nu nog klinkt als een sci-fi film kan over 3 jaar net zo gewoon zijn geworden als een video versturen via je mobiele telefoon. De verwachting is dat de food scanner markt in 2020 een markt zal zijn van 1 ruim miljard dollar.