gaan dark kitchens de voedselkwaliteit verbeteren?
De bestelling op de minuut willen volgen, verse producten, geen gebrek aan keus en niet te veel willen betalen; de consument is veeleisender dan ooit. Zouden we de kinderhandjes dan weer terug moeten brengen in de horeca? Het lijkt dat deze generatie te verwend is geworden en op zoek gaat naar een service die niet meer haalbaar is. Of is de dark kitchen daar toch de oplossing voor?
Dark kitchen voor betaalbare kwaliteit
Een dark kitchen heeft zijn naam te danken aan de donkere ramen die de mensen bij deze keukens verwachten. Bij deze keukens is er geen direct contact met de klant. Hierdoor hebben ze minimale ruimte nodig, enkel voor de productie. Daarnaast kunnen ze gebruik maken van de platformisering en de bijbehorende apps. Ze hoeven daarom minder te investeren in het werven van klanten. De ondernemer kan met relatief lage kosten en met beschikking van diverse informatie, verkregen uit de derde factor, een restaurant starten.
Deze platformisering komt natuurlijk niet zo uit de lucht vallen. Het bestellen van pizza’s op de zondagavond of het afhalen bij de Chinees is niks nieuws. Het aanbod en het gemak is daarentegen wel groeiende. Apps als Deliveroo en UberEats dienen, naast de keuken en de klant, als de derde factor in het systeem. Ze analyseren met hun data de behoefte van de klant en de diversiteit in de omgeving. Hiermee wordt een nieuwe doelgroep bereikt; deze mensen hebben niet veel tijd, vaak genoeg geld en bestaan uit jonge gezinnen of carrièremakers.
Toch is het niet uit te sluiten dat dit het simpele huis-tuin-en-keuken-koken gaat vervangen. Als dit zo door blijft groeien is er geen meer verse of goedkopere maaltijd zelf te produceren. Verschillende negen-tot-vijf-kantoren zouden hun ruimte in de avonduren aan ondernemers verhuren en er zouden garages ingericht worden met containers die zich elke avond weer vullen om efficiënt een lekkere maaltijd te produceren.
Wordt de dark kitchen goedkoper dan zelf koken?
Dit verdienmodel van de dark kitchen geeft lagere opstartkosten voor een ondernemer en meer gemak voor de klant. Toch moet er een addertje onder het gras zitten. Om te beginnen zou het een gevaar voor bestaande restaurants kunnen zijn. In principe is het een ander concept met een andere doelgroep. Mensen hebben nog steeds behoefte aan uit eten gaan en de daarbij horende beleving.
Toch zie je in voorlopende landen, zoals de Verenigde staten en Engeland, dat gewone restaurants, met name in de prijsstelling, last hebben van dit concept. Er kan veel goedkoper worden geproduceerd, omdat er minder ruimte en personeel aan te pas komt. Daarnaast ontbreekt de relatie tussen de keuken en de klant. De klant heeft enkel contact met de app die gebruikt wordt.
De gedachte van de dark kitchen moet niet beperkt blijven tot de klant die enkel thuis zit. Ook de simpele catering in een bedrijf kan door dit principe een upgrade krijgen. Bij Sandwich Stories zorgen we voor een uitgebreide catering. De relatie tussen keuken en klant is bij ons niet weg te denken. Het lijkt erop dat de dark kitchens met de lage kosten, diversiteit en klantvriendelijkheid een blijvend fenomeen zijn en wij gaan daar graag in mee.
Sandwich Stories heeft de missie om goed eten voor iedereen dagelijks toegankelijk te maken.
Volg onze ontwikkeling en lees de inspiratie achter broodjes.